dinsdag 20 augustus 2013

Ooit al gehoord van meta-communicatie? Of hoe praten over praten kan leiden tot beter praten!


Stel je voor dat je een presentatie aan het geven bent. Je merkt dat enkele personen uit het publiek niet naar jou aan het luisteren zijn . Ze hebben blijkbaar veel meer interesse voor wat er zich op hun smartphone afspeelt. Wat doe je? Twee mogelijkheden. Eén: je houdt je mond, doet alsof er niets aan de hand is, en hoopt dat er bij hen toch iets blijft hangen van hetgeen je aan het zeggen bent.
Mogelijkheid twee: je opent je mond om wel degelijk iets over hun gedrag te zeggen.  Wanneer je voor deze laatste mogelijkheid kiest, dan ben je aan het meta-communiceren. Wanneer je praat, hoeft het immers niet alleen over de inhoud te gaan. Je kan het ook hebben over de manier waarop mensen die inhoud aan elkaar overdragen.
Dit gebeurt spijtig genoeg niet altijd even vlekkeloos. Soms hangt er tijdens een gesprek een zekere spanning of frictie in de lucht, een dreigende onweersbui die de hele communicatie zomaar in het water kan doen belanden.
De meeste mensen zien of voelen deze bui wel hangen, maar vinden het vaak lastig of vervelend om erover te praten, vaak uit angst om de 'goede' verstandhouding te verstoren. Hoe zal de andere reageren, als ik er iets over zeg?
Wanneer je echter op een correcte manier meta-communiceert, vergroot je aanzienlijk de kans dat de bui voorbijtrekt,  en dat de ganse communicatie efficiënt en zonnig plaatsvindt. Als trainer en coach gebruik ik deze techniek regelmatig om communicatie-problemen tussen mensen op te lossen.

Graag geef ik hier enkele praktische tips mee:

1. Vertrek steeds vanuit je eigen gevoel of ervaring.Door vanuit de ik-persoon te praten, gaat de andere zich minder snel aangevallen voelen. In ons presentatie-voorbeeld zou je kunnen zeggen: 'ik heb het gevoel dat jullie niet naar mij aan het luisteren zijn.'
2. Zeg waarom je het zo voelt of ervaart. Uitleggen waarom leidt tot meer begrip. 'Ik voel het zo, omdat jullie constant naar jullie telefoon aan het kijken zijn'
3. Vraag of hetgeen je voelt, wel degelijk klopt. Zo geef je jouw gesprekspartner(s) de kans om normaal en rustig te reageren, zonder dat hij/zij de indruk krijgt bekritiseerd te worden.
4. Zeg tenslotte duidelijk wat je wil. 'Ik zou het op prijs stellen, als jullie de telefoons zouden willen neerleggen, en naar mijn presentatie luisteren.'

Veel plezier en succes met meta-communiceren :).

Patrik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten