Proberen als nieuwe managementstijl?
Uiteindelijk was dit voor mijzelf een hele uitdaging om de mensen telkens positief te stimuleren zonder hen telkens terecht te wijzen op hun fouten of hun nakende deadline. Ik stuurde telkens aan om het opnieuw proberen en er uit te leren en dit ook te delen met de anderen in de groep. Sommigen kwamen mij zelfs vragen of ik hen niet kon helpen. Ik vroeg hen of ze geen energie meer hadden om het opnieuw te proberen? Ze zeiden telkens, dat ze nog wel willen proberen maar dat het misschien sneller kon als ik hen kon helpen door direct een aantal oplossingen aan te reiken. De verleiding was soms groot om vanuit mijn ervaring hen direct te helpen, maar telkens stimuleerde ik hen verder om te proberen en te leren uit hun handelingen. Na een tijdje begonnen de medewerkers spontaan onderling te communiceren wat ze aan het proberen waren en begonnen ze elkaar te helpen.
Het finale resultaat was dat mijn ploeg uiteindelijk binnen de 90 dagen perfect de opdracht had uitgevoerd en dat ik deze op die manier ook heb kunnen opleveren. Het management vroeg mij zelfs hoe ik dit had aangepakt? Zij waren er eigenlijk van overtuigd dat deze opdracht mij nooit zou lukken. Ik heb hen geantwoord, als je investeert in je mensen om hen te laten proberen en niet alleen te focussen op eindresultaten, dat je een ander engagement bekomt. Een engagement van vertrouwen, hulpvaardigheid en fierheid. Daarbovenop heb ik aan de directie laten verstaan dat ik ook hen verschillende kansen wil geven om deze managementstijl uit te proberen alvorens ikzelf zou overwegen om mijn carrière een andere wending te geven.
Eén van de medewerkers wist mij zelfs te vertellen dat hij nog het meest van al fier was om de verschillende pogingen die hij had mogen ondernemen om de zaken uit te proberen en niet enkel om het eindresultaat.
De probeermanager.
Hieronder heb je nog een schitterende kortfilm om jullie te inspireren om te durven proberen en te veranderen. Veel plezier in het proberen:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten