maandag 27 mei 2013

Presentatietips om je stress onder controle te krijgen.

Presentatietips om je stress onder controle te krijgen.

Er is geen wondermiddel voor handen om iemand in één klap een grote presentator te maken. Wel kunnen bepaalde tips het spreken in het openbaar aangenamer maken. Alle tips hieronder zijn ervarings-vaardigheidstips die je kan gebruiken om je mentale of fysieke stress naar beneden te halen.
Als je te kampen hebt met binnensmonds verwoorden: Visualiseer dat je mond een klankkast wordt die je woorden gaan versterken. Je kan zelf door de klankkast van vorm te veranderen de hoge en lage tonen duidelijker laten klinken. Je ziet dat je woorden perfect vanuit je klankkast vertrekken en dat deze tot aan de andere kant van de zaal helder en duidelijk gehoord worden. Je ziet jezelf op deze manier je ganse presentatie afwerken en dat je op het einde je stem nog netjes gesmeerd en onvermoeid kan gebruiken.



Op deze manier ga je door je volume te behouden en je intonatie te controleren, op een rustige en aangename manier je presentatie kunnen afronden. Dit zowel voor jezelf als voor je toehoorders.
Soms heeft men wel eens last van een droge keel door stress bij aanvang van een presentatie:
 Drink voldoende water voor je gaat praten en voorzie ook water tijdens de presentatie. Ook een appel eten zal je stembanden ontspannen. Haal rustig adem door je neus gedurende 2-3 tellen en adem langzaam ujt door je mond, en dit gedurende 6 à 9 tellen.
Telkens je uitademt blaas je de spanningen die je voelt volledig van je weg. Telkens je een stukje spanning hebt weggeblazen komt er terug ruimte om speeksel aan te maken. Visualiseer dat je vochtige lucht inademt die je keel met een zachte nevel zal kalmeren. Bij het uitademen zie je dan weer dat je droge, stoffige lucht uitademt. Het gevolg is dat het droge gevoel geleidelijk aan plaats maakt voor een gesmeerde en geoliede keel met ontspannen stembanden.

Door stress ga ik luider en hoger praten. Het gevolg is dat dit voor de spreker heel vermoeiend is maar ook voor de toehoorders om naar zo een geforceerde stem aandachtig te blijven luisteren. Telkens je dit voelt opkomen ga je jezelf in je basishouding stellen waarbij je lichaam fysiek stress vrij zal voelen. Mooi rechtopstaand, de voeten ter hoogte van de heupen, knieën juist uit het slot, bekken lichtjes naar voor gekanteld waarbij de ruggengraat wordt gestretcht. Om de houding compleet te maken hou ik mijn hoofd mooi rechtop net alsof er een klein touwtje is waaraan ik bengel. Hierdoor kom ik tot rust en gun ik mezelf en de anderen nog een moment van stilte. Deze 2 acties geven mij de mogelijkheid terug tot rust te komen. Hierdoor praat ik terug met mijn normale stem op een zacht volume net als tijdens een boeiend gesprek, aan tafel op restaurant.
Kijk gerust op onderstaande link hoe het niet moet:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten